Weloq

Een winstgevende webshop door een slim redesign

Weloq is al 25 jaar expert op het gebied van kluizen. Van brandkluizen tot sleutelkluizen: in de voormalige webshop van Weloq was het aanbod aan kluizen groot. Toch bleek overgaan tot een online aankoop via deze webshop van Weloq lastig. Klanten raakten verstrikt in het grote aanbod en daardoor waren de resultaten en het rendement ondermaats.

Samen met de eigenaar van Weloq trokken we de conclusie dat er absoluut ruimte was voor verbetering. Samen gingen we de uitdaging aan voor meer online succes. Om dit online succes te behalen, heeft Sparklet voor Weloq een digital marketing strategie uitgewerkt, waar het nieuwe ontwerp van de webshop onderdeel van uit maakte. Het redesign en de realisatie van de webshop hebben we voor Weloq gerealiseerd, net als de ontzorging in de digital marketing werkzaamheden.

Onze activiteiten
Redesign en realisatie webshop
Digital marketing strategie
Contentstrategie
Online adverteren
SEO

www.weloq.nl

De strategie voor Weloq

Weloq klopte bij Sparklet aan met de volgende vraag: “Onze webshop leidt tot weinig groei en de opbrengsten wegen niet voldoende op tegen de uitgaven. Hoe maken wij van de huidige webshop een winstgevende webshop?” 

Sparklet ging aan de slag met het ontwikkelen van een strategie. In deze strategie kwam o.a. naar voren dat de webshop niet voldoende gebruiksvriendelijk was en dat de uitstraling van de webshop niet voldoende aansloot bij het productaanbod. Sparklet bedacht voor de webshop een passende strategie en indeling, met als belangrijkste doel om meer conversie te behalen en de omzet te verhogen. 

Een digital marketing strategie gaat verder dan alleen de webshop zelf. Daarom is in de strategie voor Weloq opgenomen:

  • Een plan voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines, op relevante zoektermen
  • Een contentstrategie, op basis van concurrentie- en zoekwoordonderzoek
  • Een plan om met online adverteren relevant verkeer naar de webshop aan te trekken

De uitvoering van de digital marketing strategie

Voor Weloq hebben we de nieuwe webshop uitgewerkt en gerealiseerd. Het praktisch en slim indelen van de categorieën in de webshop draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid. Klanten van Weloq vinden nu makkelijker het product waar ze naar op zoek zijn. Na het realiseren van de webshop hebben we doorgepakt met digital marketing. We zijn gestart met het uitwerken van heldere en vindbare content, met adverteren en met het continu optimaliseren voor de beste ROI.

Het redesign van de webshop

Weloq liet een nieuwe huisstijl ontwerpen. Aan Sparklet de taak om deze huisstijl te verwerken in het redesign. Naast dat de webshop er beter uit moest zien, was het essentieel om de gebruiksvriendelijkheid van de webshop te verbeteren. Een grondige analyse van de doelgroep en diepgaand onderzoek op het gebied van vindbaarheid vormden de basis om de nieuwe webshop te optimaliseren. 

Marnix is UX/UI designer voor Sparklet. Hij ging aan de gang met het redesign voor Weloq en legt uit hoe hij dit in zijn werk ging:

“Bij het design van een website of webshop staat gebruiksvriendelijkheid (UX) voorop. Voor mij is dit het uitgangspunt als ik aan de slag ga. Daarna ga ik aan de slag met  ‘het mooie plaatje’. Het visuele design en het gebruiksvriendelijke design moeten elkaar versterken.” 

“Goed design maakt de websites en webshops van onze klanten aantrekkelijker en beter te begrijpen en te gebruiken door websitebezoekers. Bij het redesign van Weloq was de klantreis ook het belangrijkste uitgangspunt. Uiteraard is de nieuwe huisstijl van Weloq doorgevoerd in het nieuwe design. Onderzoek en ervaring vanuit Sparklet vormden de basis voor een sterke webshop, die goed functioneert. Hierdoor maakten we met de webshop van Weloq een flinke professionaliseringsslag” , legt Marnix uit. 

Waardevolle content

Sparklet voerde onderzoek uit naar het zoekgedrag van de doelgroep en naar de online positionering van concurrerende webshops. Aan de hand van dit onderzoek hebben we categorieteksten voor de webshop uitgewerkt én hebben we de contentstrategie opgesteld. 

Om de organische vindbaarheid binnen Google te verbeteren, wordt er stelselmatig gewerkt aan het toevoegen van nieuwe, waardevolle content. Content die de bezoeker helpt bij aankopen van een product. De artikelen die Sparklet maandelijks schrijft, dragen bij aan de vindbaarheid van de webshop, aan de klantervaring en de klantreis. De expertise van Weloq staat hierin centraal.

Online adverteren binnen de klantreis

Voor Weloq adverteren we online met diverse campagnes. Deze campagnes zijn qua tekst, beeld en plaatsing afgestemd op de fase van de klantreis.

Adverteren op Facebook en Instagram

Via Facebook en Instagram draait o.a. een retargeting campagne. Het oriënterende verkeer op de website vangen we na het websitebezoek op met deze campagne. Zo laten we de oriënterende doelgroep nogmaals in aanraking komen met Weloq en vergroten we de zichtbaarheid van Weloq.

Adverteren via Google Shopping

Weloq adverteerde via Google Shopping. Door slimme optimalisaties in de productfeed, hebben we een flinke conversieslag gemaakt binnen de campagnes. Een greep uit de doorgevoerde optimalisaties:

  • Verrijken van de productgegevens, titels en omschrijvingen
  • Uitsluiten van niet relevante producten
  • Nieuwe Performance Max campagnes ingericht

De optimalisaties hebben gezorgd dat de advertenties van Weloq beter aansluiten bij het zoekgedrag van potentiële klanten. Dit heeft gezorgd voor een sterke omzetgroei met hetzelfde advertentiebudget.

Optimaal bijsturen aan de hand van data

De data, afkomstig vanuit de webshop, advertenties en overige online kanalen, verzamelt Sparklet in een dashboard. In één overzicht heeft Weloq zicht op de prestaties van alle online marketing activiteiten. Ook Sparklet analyseert deze data nauwkeurig. Zo ziet Sparklet waar kansen liggen voor een nog betere online prestatie van Weloq. 

De resultaten

Sinds de livegang van de vernieuwde webshop is er een stijging in het organische zoekverkeer via Google. Ook presteert de webshop beter dan voorheen. Weloq ziet daarnaast een flinke stijging in offerteaanvragen en online aankopen. Een prachtig resultaat!

Ontdek wat Sparklet voor jouw organisatie kan betekenen

Sparklet helpt organisaties bij het neerzetten van een online aanwezigheid én bij het realiseren van online groei. Onze bewezen aanpak maakt het verschil voor organisaties. We gaan graag samen met je in gesprek over de kansen en mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op